בניית אתרים

אפליקציות הרשת הפרוגרסיביות (PWA) - עתיד הפיתוח לנייד או אבולוציה של הבניית אתרים 

פורסם:Super User

20

אפליקציות הרשת הפרוגרסיביות (PWA) - עתיד הפיתוח לנייד או אבולוציה של הבניית אתרים 

בשנים האחרונות אנו עדים למהפכה של ממש באופן שבו משתמשים צורכים שירותים ומידע דיגיטליים. הסמארטפון הפך למכשיר הדומיננטי לגלישה והתנהלות ברשת, כשמרבית הזמן המקוון מתבלה בתוך אפליקציות ייעודיות. מצד שני, הדור החדש של טכנולוגיות האינטרנט מאפשר לאתרי אינטרנט "מסורתיים" להציע חוויה הדומה יותר ויותר לזו של אפליקציות מקוריות, מבחינת ביצועים, עיצוב ופונקציונליות. תופעה זו מובילה לטשטוש הגבולות בין שני העולמות, וליצירת מרחב חדש של "אפליקציות רשת" (Web Apps) המשלבות את היתרונות של שני הצדדים. בחזית המהפכה עומדת הטכנולוגיה של אפליקציות רשת פרוגרסיביות (Progressive Web Apps), שרבים רואים בה כיוון העתיד של פיתוח האינטרנט והמובייל.

מהן אפליקציות רשת פרוגרסיביות (PWA)?

PWA הן אפליקציות אינטרנט מתקדמות המתנהגות ונראות כמו אפליקציות מקוריות של המכשיר, למרות שהן למעשה מופעלות דרך הדפדפן. הן נבנות בטכנולוגיות תקניות של האינטרנט כגון HTML5, CSS ו-JavaScript, אך מנצלות API מודרניים של הדפדפן ומנגנונים כגון שירות עובדים (Service Workers) ומנגנון התקנה (Web App Manifest) כדי לספק חוויה "כמו-נייטיב" למשתמשים.

התכונות המרכזיות של PWA כוללות:

  1. התקנה על מסך הבית - בדומה לאפליקציה רגילה, PWA ניתנות להוספה למסך הבית במכשיר, להפעלה במסך מלא וללא סרגלי ניווט של הדפדפן, ואף לקבלת התראות דחיפה.
  2. עבודה לא מקוונת - הודות לשימוש במטמון ובאחסון מקומי, PWA יכולות להציג תוכן ופונקציונליות גם ללא חיבור רשת זמין. הן מסוגלות לסנכרן מידע ברקע ולעבוד גם בתנאים של קישוריות חלקית.
  3. ביצועים מעולים - PWA מנצלות טכניקות של טעינה מקבילית, מטמון חכם ודחיסת משאבים על מנת לספק זמני טעינה מהירים בהרבה מאתרים סטנדרטיים, ולהתקרב לחוויית השימוש החלקה של אפליקציות מובנות.
  4. גילוי והתקנה פשוטים - בניגוד לאפליקציות, PWA אינן דורשות הורדה מחנות יישומים. הן נגישות לגילוי דרך מנועי חיפוש ולשיתוף באמצעות URL סטנדרטי, ואת תהליך ההתקנה ניתן להשלים בלחיצת כפתור.
  5. אבטחה מובנית - מכיוון ש-PWA פועלות דרך פרוטוקול HTTPS מאובטח, הן מספקות רמה גבוהה של הגנה מפני תקיפות ציתות ושינוי מידע בדרך. גם אם משתמש מגיע אל האפליקציה מקישור לא בטוח, החיבור עובר אוטומטית להצפנה.

יתרונות מרכזיים של אפליקציות PWA

המעבר לפיתוח אפליקציות ברוח ה-PWA טומן בחובו יתרונות משמעותיים עבור עסקים ומשתמשים כאחד:

  1. עלויות פיתוח ותחזוקה נמוכות - פיתוח PWA דורש צוות הנדסי אחד ומערך טכנולוגי אחיד (בהשוואה למספר צוותים ופלטפורמות במודל הפיתוח הנפרד לנייד ולאינטרנט). הדבר מאפשר חיסכון משמעותי במשאבי זמן וכסף, וזירוז משמעותי של זמן ההגעה לשוק.
  2. תאימות חוצת פלטפורמות - בשל הישענותן על סטנדרטים פתוחים, PWA תואמות למגוון רחב של דפדפנים ומערכות הפעלה, כולל אנדרואיד, iOS, ווינדוס ועוד. כך מתאפשרת חוויה מרובת-מכשירים עקבית, ונחסכים משאבים רבים הנדרשים כיום לפיתוח ותחזוקת גרסאות ייעודיות לכל סביבה.
  3. נגישות וגילוי טובים יותר - היותן חלק מ"רשת הפתוחה" הופכת את ה-PWA לקלות לגילוי ושיתוף בהשוואה לאפליקציות מובנות. הקישורים אליהן מופיעים בתוצאות החיפוש הרגילות, ניתנים לשיתוף ברשתות חברתיות, והפצתן אינה תלויה באישורים של חנויות האפליקציות.
  4. התקנה וחווית משתמש חלקות - תהליך ההתקנה של PWA על מסך הבית הוא פשוט ואינטואיטיבי, ואינו מצריך הורדה מוקדמת מחנות. מנגד, העיצוב והביצועים המהירים מדמים את ההרגשה של אפליקציה מקורית, ללא תזכורות מתסכלות של סרגל הכתובת.
  5. עדכונים שקופים ומיידיים - הודות לאופי הדינמי של האינטרנט, שינויים ב-PWA מתבצעים באופן שקוף למשתמש וללא צורך בפעולה מצדו (בניגוד לצורך בעדכון גרסה דרך חנות). הדבר מאיץ את קצב השיפורים האפשרי ומקל על ניסויים ומדידה.

דוגמאות מוצלחות של אימוץ PWA

חברות מובילות בעולם כבר החלו לאמץ את מודל ה-PWA, ונהנות מתוצאות מרשימות:

  • אליבאבה - הקמעונאית המקוונת הסינית הקימה PWA לאתר הסחר הבינלאומי שלה, וחוותה עלייה של 76% בשיעורי ההמרה ועלייה של 14% בסכום העסקאות הממוצע.
  • טוויטר - חברת המדיה החברתית השיקה PWA (Twitter Lite) שצמצמה את זמן הטעינה בכ-50% והגדילה את מספר הציוצים הנשלחים ממכשירים ניידים בכ-75%.
  • טינדר - אפליקציית הדייטים פיתחה PWA שהקטינה את זמן הטעינה הממוצע מ-12 שניות ל-4.7 שניות, וקיצרה את תהליך ההרשמה הראשוני מכמה דקות ל-60 שניות.

בישראל, החברות המובילות באימוץ PWA כוללות את וואלה, הארץ ו-ynet - שלושתן השיקו גרסת PWA של אתר החדשות הראשי, המספקת חוויית קריאה חלקה ומותאמת לנייד. כמו כן, חברת הסטארט-אפ הישראלית Bringg, העוסקת בפתרונות לוגיסטיים, פיתחה ממשק PWA המעניק ללקוחותיה שליטה על כל שרשרת האספקה דרך ממשק אחיד וזמין בכל מקום.

סוגיות מורכבות ומבט לעתיד

למרות היתרונות הברורים, לאימוץ PWA ישנן גם מספר מורכבויות שחשוב להכיר. אחת המרכזיות שבהן היא תמיכת הדפדפנים והמכשירים בטכנולוגיות הנחוצות. על אף שהתמיכה הולכת ומתרחבת עם השנים, עדיין ישנם פערים משמעותיים בין דפדפנים ופלטפורמות לגבי רמת התמיכה ב-API מסוימים (כגון שליחת התראות). בנוסף, לא תמיד קל לשכנע משתמשים להוסיף PWA למסך הבית ולהשתמש בה כחלופה מלאה לאפליקציה "אמיתית".

עם זאת, מרבית המומחים סבורים כי העתיד שייך לאפליקציות רשת, וכי בטווח הארוך הן צפויות להחליף במידה רבה הן את אתרי האינטרנט המסורתיים והן את האפליקציות המקוריות. התפתחויות כגון תמיכה גוברת של הדפדפנים, שיפורים בביצועים ויכולות חדשניות כגון חיבור ה-PWA לחומרת המכשיר (מצלמה, חיישני תנועה וכו') - צפויות להאיץ את קצב האימוץ.

בנוסף, הגידול המואץ במספר המכשירים המחוברים לרשת (IoT) - החל מטלוויזיות חכמות ועד מכוניות אוטונומיות - מדגיש את התאמתן של PWA למציאות בה נדרש ממשק משתמש אחיד ואדפטיבי למגוון פלטפורמות. זאת ועוד, PWA יכולות לשמש פתרון מצוין גם עבור שווקים מתפתחים עם מכשירים בעלי יכולות נמוכות וחיבורי רשת איטיים.

לסיכום - אפליקציות PWA מייצגות אבולוציה מרתקת בתחומים של  בניית אתרים והפיתוח לנייד, המאתגרת את ההבחנה המסורתית בין "עולם הרשת" ל"עולם האפליקציות". באמצעות רתימת החידושים הטכנולוגיים המתקדמים ביותר של הדפדפנים, הן מאפשרות לספק למשתמשים את המיטב משני העולמות - נגישות וגמישות של אתרי אינטרנט, לצד חוויה עשירה וביצועים של אפליקציות מקוריות.

האימוץ המואץ של PWA בקרב מותגים מובילים בעולם (וגם בישראל), מעיד על הפוטנציאל האדיר הטמון בהן לייעול תהליכי הפיתוח, לחיסכון בעלויות ולשיפור משמעותי בחוויית המשתמש. עם זאת, מדובר עדיין בטכנולוגיה בהתהוות, הדורשת אימוץ נרחב יותר של הדפדפנים והתאמה של פרקטיקות הפיתוח.

מהפכת ה-PWA מהווה הזדמנות מצוינת עבור אנשי המקצוע בתחומי העיצוב והפיתוח לרענן את הידע, ללמוד שפות ותבניות חדשות, ולהבטיח שהם מספקים ללקוחותיהם את הפתרונות המתקדמים ביותר. בסופו של דבר, בין אם מדובר בגלישה או בשימוש באפליקציות, מטרת העל היא לייצר עבור המשתמשים חוויה חלקה, מהירה ומהנה. אפליקציות PWA מייצגות צעד מבטיח לקראת עתיד שבו מ

רוצה עוד דברים כאלה?

קבל את המאמרים הטובים ביותר לתיבת הדואר הנכנס שלך!