בניית אתרים

צ'אטבוטים חכמים - מהפכה בחווית המשתמש ושירות הלקוחות

פורסם:Super User

37

צ'אטבוטים חכמים - מהפכה בחווית המשתמש ושירות הלקוחות

בשנים האחרונות, אנו עדים לעלייה מטאורית בשימוש בצ'אטבוטים מבוססי בינה מלאכותית (AI) בקרב חברות ועסקים בכל הגדלים והתעשיות. מדובר בתוכנות תקשורת אוטומטיות המסוגלות לנהל שיחות טקסט או קול עם משתמשים אנושיים, להבין את כוונותיהם, ולספק מענה מהיר ומדויק לשאלות ובקשות. על פי נתונים עדכניים, עד שנת 2024 צפויים צ'אטבוטים לטפל בכ-85% מכלל האינטראקציות בין לקוחות לחברות, ולחסוך לארגונים עלויות תפעול של למעלה מ-8 מיליארד דולר בשנה. הפוטנציאל הגלום בטכנולוגיה זו עצום, הן מבחינת שיפור חוויית הלקוח, והן מבחינת התייעלות עסקית ופיתוח הזדמנויות חדשות. בכתבה זו, נבחן את המגמות והחידושים העיקריים הצפויים בתחום הצ'אטבוטים בשנים הקרובות, ונדון בהשלכותיהם על העולם של בניית אתרים.

מגמות מרכזיות בעולם הצ'אטבוטים

  1. אינטגרציה הולכת וגוברת עם רשתות חברתיות - נכון להיום, צ'אטבוטים רבים פועלים בעיקר בזירות שיחה יעודיות (כמו אתר החברה או אפליקציה ארגונית). עם זאת, אנו צפויים לראות יותר ויותר בוטים "מהגרים" אל הרשתות החברתיות הפופולריות כמו פייסבוק מסנג'ר, וואטסאפ, טוויטר וכו'. שילוב הבוטים ברשתות יאפשר לארגונים לפנות ללקוחות בזירות בהן הם נמצאים ממילא, וליצור רצף שירות חלק לאורך ערוצי המדיה השונים.
  2. הרחבת יכולות השיחה והבנת ההקשר - עם ההתקדמות במערכות NLP (עיבוד שפה טבעית) ולמידת מכונה, צ'אטבוטים יוכלו לנהל דו-שיח אנושי ואינטליגנטי יותר, עם הבנה עמוקה של ההקשר והכוונה מאחורי כל אמירה. הם יהיו מסוגלים לזהות "בין השורות", להגיב באמפתיה לרגשות המשתמש, ולהתאים את הסגנון והתוכן של השיחה למאפייניו הייחודיים. בכך, הבוטים יוכלו לספק חוויית שירות מותאמת אישית ברמה חסרת תקדים.
  3. הרחבת טווח המשימות והיכולות - בעוד שכיום מרבית הצ'אטבוטים עוסקים במשימות בסיסיות כמו מתן מידע או סיוע בהזמנת מוצרים, בעתיד נראה יותר בוטים המסוגלים לבצע פעולות מורכבות ויצירתיות יותר. למשל, בוטים שיוכלו לסייע בפתרון בעיות טכניות, בניתוח נתונים, בכתיבה שיווקית או אפילו בהנחיית סשנים של מדיטציה ואימון אישי. הפוטנציאל כמעט אינסופי, ותלוי רק בדמיון ובחדשנות של המפתחים והיזמים בתחום.
  4. התאמה לערוצי תקשורת מגוונים - מעבר לצ'אטים מבוססי טקסט, צ'אטבוטים יהפכו לנוכחות מוחשית ומעוצבת יותר בכל ערוצי התקשורת האפשריים - החל מסרטוני וידאו אינטראקטיביים, דרך אווטרים בתלת-מימד, ועד להולוגרמות "חיות" (כן כן, ממש כמו בסרטי מדע בדיוני). הבוטים יוכלו לתקשר עם המשתמשים בצורה אינטואיטיבית יותר, מעבר למגבלות המסך והמקלדת.
  5. שילוב עם טכנולוגיות מתקדמות נוספות - צ'אטבוטים לא יפעלו בחלל ריק, אלא ישולבו בצורה חכמה עם מערכות ויכולות מתקדמות נוספות. נוכל לראות בוטים הנעזרים בחיישני IoT (האינטרנט של הדברים) כדי לנטר ולהבין טוב יותר את סביבת המשתמש, בוטים המשלבים יכולות של מציאות רבודה (AR) כדי להדגים מוצרים או לנווט במרחב, או בוטים הנשענים על טכנולוגיית בלוקצ'יין כדי לאמת זהות או לבצע תשלומים מאובטחים.

השלכות מהפכת הבוטים על עולם הבניית אתרים****

עבור מפתחים ובוני אתרים, המגמות שתוארו מייצרות הזדמנויות והשלכות מרתקות:

  1. שילוב צ'אטבוטים כרכיב מרכזי בחוויית המשתמש - בעתיד, אתרים מובילים יידרשו לשלב צ'אטבוטים חכמים כחלק בלתי נפרד מעיצוב ממשק וחווית המשתמש. בדומה לקריאות לפעולה (CTA) או לעמודי נחיתה מפתיעים, קיומו של בוט תומך ואינטואיטיבי יהפוך לפקטור הבדלה חשוב בין אתרים, ולמדד מרכזי לבחינת איכותו של אתר.
  2. פיתרונות Low-code/No-code לבניית בוטים - בדומה למגמות בעולם של בניית אתרים, גם בתחום הבוטים צפויה להתרחב הנגישות למפתחים וארגונים קטנים יותר. פלטפורמות Low-code ואפילו No-code (המאפשרות פיתוח בוטים ללא כתיבת קוד כלל) יאפשרו לכל בעל אתר ליצור חוויות שיחה ברמה גבוהה, ללא הצורך בצוות פיתוח ייעודי ומיומן.
  3. דגש על אבטחת מידע ופרטיות - ככל שבוטים ייכנסו לעומקה של האינטראקציה האנושית ויטפלו בפרטים אישיים רגישים יותר, יגבר הצורך בפיתוח מאובטח ובהגנה על פרטיות המשתמשים. מפתחי אתרים יצטרכו להכיר לעומק את הנחיות אבטחת המידע החדשות ולשלב מנגנוני הגנה מתקדמים כבר בשלבי העיצוב הראשונים של ממשק הבוט.
  4. עידן חדש של אופטימיזציה - בדומה לעולם קידום האתרים (SEO) המוכר לנו, גם בוטים עשויים להפוך ל"מטרה נעה" מבחינת אופטימיזציה. אלגוריתמים של פלטפורמות צ'אט מרכזיות (כמו פייסבוק מסנג'ר או סקייפ) עשויים להעדיף ולתעדף בוטים מסוימים על פני אחרים. הצלחת הבוט "האורганית" עשויה להיות תלויה בגורמים כמו מהירות התגובה, איכות ורלוונטיות התשובות, שביעות הרצון של המשתמשים ועוד. מפתחי בוטים יצטרכו ללמוד את "כללי המשחק" החדשים ולהתאים את עצמם כדי להבטיח נראות מקסימלית.

דוגמאות ליישומים פורצי דרך בישראל

גם חברות וסטארטאפים ישראלים כבר מובילים את המגמה של צ'אטבוטים חכמים ופותחים אפשרויות חדשות:

  1. TechSee - חברת הסטארטאפ מתל אביב פיתחה בוט חכם המסוגל לסייע למשתמשים בפתרון תקלות טכניות בעזרת ראייה ממוחשבת וטכנולוגיית AR. הבוט מתחבר למצלמת הסמארטפון של הלקוח, מזהה את הבעיה ומדריך אותו בצעדים הנדרשים לתיקון, תוך שימוש באנימציה וסימולציה ויזואלית ממש על גבי המכשיר התקול.
  2. CoCoHub - הסטארטאפ מפתח בוטים "מומחים" בתחומים ספציפיים, כמו מציאת טיסות זולות, ניהול לו"ז משימות או אפילו שיחות אימון אישי. במקום בוט גנרי שעונה על כל צורך, כל בוט כאן ממוקד במשימה מוגדרת ומוגבלת היטב, מה שמאפשר לו להעניק מענה ברמה גבוהה ביותר בתחום הייחודי שלו.
  3. פרוייקט מסר של משרד הבריאות - בתקופת הקורונה, השיק משרד הבריאות בוט שיחה אוטומטי בפלטפורמת וואטסאפ, במטרה לספק מידע עדכני ומהימן על הנגיף ודרכי ההתמודדות עימו. הבוט הצליח להקל את העומס על מערך מוקדי המידע האנושיים, לצמצם מידע כוזב ולסייע לאזרחים להתמודד עם המצב בצורה מהירה ונגישה.

דוגמאות אלו ממחישות את ההבטחה העצומה הטמונה בבינה המלאכותית משוחחחת, ואת הדרכים היצירתיות בהן ניתן לרתום אותה לטובת פתרון בעיות מהעולם האמיתי. אתגר המפתח הוא להבין לעומק את הצרכים של המשתמשים האנושיים, ולתכנן בהתאם ממשקי בוט טבעיים, אינטליגנטיים ובלתי נשכחים.

לסיכום, צ'אטבוטים חכמים עומדים להפוך לחלק בלתי נפרד מעולם הבניית אתרים ומחוויית הגלישה האנושית בכלל. יותר מסתם טרנד חולף, מדובר בשינוי פרדיגמה של ממש, המשלב את המיטב של יכולות הבינה המלאכותית עם הבנה עמוקה של פסיכולוגיית המשתמש. הפוטנציאל הגלום בבוטים הוא אדיר - הם מסוגלים להעניק רמה חסרת תקדים של שירות אישי ומותאם, להנגיש מידע ופעולות בצורה אינטואיטיבית, ולייצר קשר רגשי אמיתי בינינו למכונות.

 

רוצה עוד דברים כאלה?

קבל את המאמרים הטובים ביותר לתיבת הדואר הנכנס שלך!