מסחר אלקטרוני

עתיד הקופונים הדיגיטליים - מבט אל העשור הבא

Calendar Thumb
Hits Thumb 95
עתיד הקופונים הדיגיטליים - מבט אל העשור הבא

עתיד הקופונים הדיגיטליים - מבט אל העשור הבא

בשנים האחרונות, תעשיית הקופונים הדיגיטליים צמחה בקצב מסחרר, הודות לעליית הקניות המקוונות ולשכלול הטכנולוגיות לפרסום ממוקד. על פי נתונים עדכניים, שוק הקופונים העולמי צפוי להגיע לשווי של כ-90 מיליארד דולר עד 2023, עם שיעור צמיחה שנתי ממוצע של 5.2% בחמש השנים הבאות. בישראל לבדה, אתרים כמו זאפ, גרופון, BALIGAM וקופונופש מהווים תעשייה המגלגלת מאות מיליוני שקלים בשנה ומשנה את ההרגלים הצרכניים שלנו. אבל בקצב השינוי המהיר של העידן הדיגיטלי, איך ייראה עתיד הקופונים המקוונים בעשור הקרוב? אילו מגמות וחידושים צפויים לעצב מחדש את חווית החיפוש, הרכישה והמימוש של הטבות והנחות ברשת? במאמר זה ננסה לצפות פני עתיד, תוך הצגת כמה מהתחזיות המסקרנות ביותר של מומחים ואנשי תעשייה.

מותאם, ממוקד ומדויק - עתיד הפרסונליזציה

אחד הטרנדים המשמעותיים ביותר שצפויים להתעצם הוא זה של פרסונליזציית מבצעים מותאמת אישית. בעזרת טכנולוגיות מתקדמות של בינה מלאכותית (AI) ולמידת מכונה (Machine Learning), אתרי קופונים יוכלו לנתח כמויות אדירות של מידע על כל משתמש - החל מהיסטוריית החיפושים והרכישות שלו, דרך תחומי העניין והתקציב, ועד למיקום הגיאוגרפי שלו בכל רגע נתון. הצלבת הנתונים תאפשר להבין לעומק את ההעדפות האישיות והצרכים הנקודתיים של כל לקוח, ולשגר אליו בזמן אמת "הצעה שאי אפשר לסרב לה". המבצע האידיאלי, במחיר האידיאלי, ברגע האידיאלי - כזה שמדבר בדיוק לרצונות הספציפיים שלו באותה הנקודה במסע הצרכני.

בנוסף, אלגוריתמים מתוחכמים לניבוי ההתנהגות של המשתמש יאפשרו לאתר הקופונים להציע באופן פרואקטיבי הנחות והטבות עוד לפני שהלקוח עצמו חשב לחפש אותן. למשל, לאדם שמחפש טיסות לאיטליה בסוף החודש הקרוב תופיע מודעת דיל מפתה לשכירת רכב ברומא באותם התאריכים, או שלאישה שרכשה שמלת ערב תישלח באופן אוטומטי הצעת הנחה על תכשיטים ונעלים תואמים לאירוע.

קופונים חברתיים ושיתופיים - הכוח בידיים של הלקוחות

טרנד מעניין נוסף שצפוי להתגבר הוא השיתופיות והמעורבות הגוברת של קהילת הלקוחות עצמה בעולם הקופונים. במקום להסתמך רק על המבצעים שמציעים המפרסמים עצמם, צרכנים יחלקו, ימליצו וייצרו קופונים בעצמם - ויפיצו אותם בתוך קהילות מובחנות ורשתות חברתיות שיתופיות. כך למשל ניתן יהיה לראות תופעה של משתמשי רדיט או פייסבוק המחוללים ומפיצים זה לזה קודי הנחה למוצר שהם אוהבים, או כאלה שפועלים יחד כדי "להפעיל לחץ" על מותג לספק הנחה טובה יותר. מעמדם של Influencers-צרכנים כמובילי דעה בתחום הדילים יתחזק, והם יקבלו במות שיאפשרו להם לייצר ולהפיץ קופונים בעצמם.

מגמה זו תביא לשינוי במאזן הכוחות בין הצרכנים למפרסמים, ותיצור מצב בו המוניטין והביקוש למבצע מסוים נקבעים פחות על ידי המותג עצמו ויותר על ידי חברי הקהילה ודירוגם. הטבות שיומלצו או "ייתפסו" כמשתלמות במיוחד בקהילות השיתוף, יזכו לחשיפה ויראלית ולמומנטום מכירות אדיר.

מבעד למסך - עתיד הקופונים בעידן ה-AR וה-VR

אחד הכיוונים המסעירים ביותר בנוגע לעתיד הקופונים קשור בהטמעת טכנולוגיות מציאות רבודה (AR) ומציאות מדומה (VR). מאות מיליוני משתמשים צפויים להחזיק בעשור הקרוב במכשירי AR ו-VR, ועולם הקופונים צפוי להתאים את עצמו לתפיסת המרחב החדשה. כך למשל, בחנות וירטואלית תוכלו לראות על המדף קופץ מולכם קופון דינמי המודיע על מחיר מבצע של מוצר ספציפי. או בעת שיטוט ברחוב עם משקפי AR, אפליקציית הקופונים תוכל להציג באופן ממוקד את הדילים הזמינים בחנויות שמולכם.

ההזדמנות המרגשת ביותר בהקשר הזה היא יצירת חוויית מימוש קופון אינטראקטיבית ומעוררת השראה, השזורה בתוך הסביבה האמיתית של המשתמש. למשל במקום קופון רגיל לארוחה במסעדה, באפשרותכם "לצלול" לחוויית AR שתפעיל את כל החושים שלכם - תראו את המנות "קופצות" מהתפריט, תריחו את ניחוחות המטבח, ובסוף התהליך תוכלו פשוט לאסוף את הארוחה בקליק אחד, תוך שהיא ממוקמת בדיוק במיקום שלכם על המפה.

קופונים מבוססים מיקום וזמן אמת

עם שכלול מתמיד של טכנולוגיות GPS וזיהוי מיקום, קופונים צפויים להפוך יותר ויותר מבוססי לוקיישן ותלויי הקשר. העיקרון הוא להציע ללקוחות את ההטבה הרלוונטית ביותר, בדיוק במקום ובתזמון שבו הם נמצאים ברגע נתון. כך למשל, בעוברכם בקניון ליד חנות מסוימת שהתעכבתם בה בעבר, מערכת הקופונים תזהה אתכם אוטומטית ותשגר אליכם דיל פרסונלי של אותה החנות - למשל 15% הנחה על הפריט שהתלבטתם לגביו בפעם שעברה. או אם אתם נוהגים לעבור בבוקר ליד בית קפה מסוים בדרך לעבודה, האפליקציה תזכיר לכם שיש לכם קופון פעיל שעומד לפוג בדיוק על הקפוצ'ינו האהוב עליכם.

סוציו-קופונים - תגמול חברתי ואימפקט

טרנד מבטיח נוסף שצפוי להכות גלים בשוק הקופונים הוא הגישה החברתית-סביבתית המכונה "סוציו-קופונים". על פי רעיון זה, השימוש בקופונים יהיה מלווה לא רק בהטבה כלכלית ללקוח, אלא גם בתרומה לקהילה או לסביבה. למשל, קופון שבנוסף להנחה על מוצר מסוים, גם תורם סכום כסף לארגון צדקה או מיזם קהילתי. או קופון המציע בונוס למי שיגיע לחנות עם אופניים או יקנה מוצר אקולוגי. הרציונל הוא לעודד צרכנות בעלת אימפקט חיובי על העולם, ולתגמל משתמשים על סמך ה"טביעת הרגל החברתית" שלהם. במודל כזה, ערכו של קופון מושפע לא רק ממחיר הקנייה, אלא גם מהאפקט השיתופי והמשמעות שהוא משרת.

קריפטו-קופונים - הצד הכלכלי

עולם הבלוקצ'יין והמטבעות הקריפטוגרפיים עשוי גם הוא לחבור לעולם הקופונים בצורה מעניינת ומפתיעה. אנו עשויים לראות "קריפטו-קופונים" ייעודיים המבוססים על טכנולוגיית בלוקצ'יין, ומציעים יתרונות ייחודיים הן למשתמשים והן לעסקים. למשל, קופונים המתבססים על חוזים חכמים (Smart Contracts) - מנגנונים המאפשרים מימוש אוטומטי ובטוח של הקופון בהינתן תנאים מוגדרים מראש. ברמה האישית, קריפטו-קופונים יוכלו לשמש כמעין "מטבע" המתגמל פעילות רצויה כמו שיתוף מידע או חוות דעת. ברמה העסקית, חברות יוכלו להנפיק ולשווק קריפטו-קופונים ממותגים כחלק מתוכניות נאמנות, מה שיסייע להן לגייס הון וליצור קהילות מחוברות של משתמשים.

סוף דבר - עתיד מרגש ומאתגר כאחד

העשור הקרוב צופן בחובו שינויים מרחיקי לכת ומעוררי דמיון בכל הקשור לקופונים הדיגיטליים ולאופן שבו צרכנים ועסקים יתקשרו וייצרו ערך הדדי דרך הטבות והנחות. הקופון של מחר לא יהיה רק פיסת קוד חד פעמית, אלא יהפוך לחלק מחוויה רב-ממדית עשירה, המשלבת בין העולם הפיזי לדיגיטלי. פרסונליזציה, AR, קהילתיות וטכנולוגיית בלוקצ'יין יהיו רק חלק מהאמצעים שיעצבו מחדש את התעשייה.

אתרי קופונים ומפרסמים שיאמצו חדשנות ויתאימו את עצמם לרוח התקופה, ייהנו מיתרון תחרותי משמעותי בעולם שבו תשומת הלב של הצרכנים מתמקדת יותר ויותר בהצעות ייחודיות ואותנטיות. מנגד, שחקנים שלא ידעו לזהות ולאמץ את המגמות המשתנות, עלולים למצוא את עצמם לא רלוונטיים מהר מאוד. כך או כך, אין ספק שהעתיד של עולם הקופונים הולך להיות מלהיב, דינמי ורב אפשרויות. אתם מוזמנים לחכות ולהיות בדריכות - ההצעה הבאה שתשנה את חייכם עשויה להיות ממש מעבר לפינה.

אם אתה מעוניין במידע נוסף בנושא מסחר אלקטרוני Mail Thumb

צור קשר ונוכל להמליץ לך בחינם על ספקים מובילים בתחום