דרושים

גיוון ושייכות - מנועי צמיחה לארגונים ולחברה

Calendar Thumb
Hits Thumb 347
גיוון ושייכות - מנועי צמיחה לארגונים ולחברה

גיוון ושייכות - מנועי צמיחה לארגונים ולחברה

בעידן של תחרות גלובלית גוברת ושינויים חברתיים מהירים, גיוון ושייכות (Diversity & Inclusion) הפכו למושגי מפתח בעולם העסקי. חברות מובילות הבינו כי גיוון בהון האנושי אינו רק "הדבר הנכון לעשות" מבחינה ערכית, אלא גם מקור ליתרון תחרותי מהותי. מחקרים רבים, כמו זה של McKinsey, מצאו כי חברות מגוונות מבחינה אתנית ומגדרית מציגות ביצועים עסקיים עודפים של 35% ויותר. הסיבה לכך היא שצוותים מגוונים מביאים מגוון רחב יותר של נקודות מבט, חוויות חיים וסגנונות חשיבה - מה שמוביל לחדשנות, יצירתיות וקבלת החלטות מושכלת יותר.

אתגרים בקידום גיוון ושייכות בעולם העבודה

למרות ההכרה הגוברת בחשיבות הנושא, ארגונים רבים עדיין מתמודדים עם אתגרים בהטמעה אפקטיבית של פרקטיקות מכילות. חלק מהחסמים הנפוצים כוללים:

  1. הטיות לא מודעות בגיוס ומיון - מגייסים עשויים להעדיף באופן לא מודע מועמדים הדומים להם מבחינה תרבותית או דמוגרפית, מה שמוביל לחוסר גיוון בצוות.
  2. אפליה סמויה בקידום והזדמנויות - עובדים מקבוצות מיעוט עשויים להיתקל בחסמים סמויים בהתקדמות הקריירה, מה שמוביל לתסכול ונשירה.
  3. חוסר הכלה בתרבות הארגונית - גם כאשר ישנו גיוון בהרכב העובדים, תרבות ארגונית שאינה מכבדת שונות עלולה ליצור תחושות של ניכור וחוסר שייכות.
  4. היעדר מודלים לחיקוי והזדהות - כאשר אין די ייצוג לקבוצות מגוונות בדרגים הבכירים, עובדים מאותן קבוצות עלולים לחוש שאין להם אפיק להתפתחות ארוכת טווח בחברה.

אסטרטגיות מנצחות לקידום גיוון ושייכות

כדי להתגבר על האתגרים הללו ולהפוך גיוון ושייכות לחלק בלתי נפרד מהחוסן הארגוני, על חברות ליישם גישה אסטרטגית ורב-מימדית. צעדים מומלצים כוללים:

  1. הגדרת יעדים מדידים - הציבו יעדים כמותיים ברורים לגיוון בכל הדרגים והתפקידים, ועקבו אחר ההתקדמות בזמן אמת. קבעו יעדי שיפור שנתיים מתמשכים.
  2. מדיניות גיוס ומיון מכילה - הטמיעו כלים להפחתת הטיות בלתי מודעות בתהליכי גיוס, כגון ראיונות מובנים, מבחני כישורים אובייקטיביים, והסרת פרטים מזהים מקורות החיים. גייסו ממגוון ערוצים ואוכלוסיות.
  3. תוכניות מנטורינג וקידום ממוקדות גיוון - הקימו תוכניות פיתוח מקצועי ייעודיות, המספקות לעובדים מקבוצות מגוונות הכוונה, רשת תמיכה ונראות בפני מקבלי ההחלטות הבכירים.
  4. הכשרות והעלאת מודעות - ספקו לכלל העובדים והמנהלים הדרכות בנושאי הכלה, רגישות תרבותית ומניעת הטיות. עודדו שיח פתוח על גיוון ושייכות, תוך מתן במה לסיפורים אישיים.
  5. הטמעה בתהליכי הליבה - הפכו שיקולי גיוון ושייכות לחלק אינטגרלי מכל תהליכי קבלת ההחלטות בארגון, החל ממשאבי אנוש ועד לפיתוח מוצרים ושיווק. ודאו כי כל המדיניות והנהלים תומכים במטרה.

גיוון ושייכות ככלי בחיפוש עבודה

מבחינת מועמדים המצויים בתהליכי חיפוש עבודה, שאלת הגיוון והשייכות היא שיקול מפתח. בייחוד עבור משתייכים לקבוצות הנתקלות לעיתים בחסמים בשוק התעסוקה, חשוב לברר לעומק את המדיניות והפרקטיקות של החברה בתחום.

כבר בשלב המחקר על החברה, בחנו את הנתונים הגלויים על הרכב העובדים והנהלה, חפשו הצהרות רשמיות וסקרו חוות דעת של עובדים קיימים בנושא. בראיונות העבודה עצמם, שאלו על יוזמות ספציפיות לקידום גיוון, על קיומן של קבוצות תמיכה (Employee Resource Groups), ועל דרכי ההתמודדות עם מקרים של אפליה.

בחינה מעמיקה של סוגיית הגיוון יכולה לספק לא רק תובנות על הסיכוי שלכם להשתלב בהצלחה בחברה, אלא גם על ערכי הליבה והאופי של הארגון כולו.

דוגמה לחברה מובילה בתחום הגיוון

אחת החברות הבולטות בישראל מבחינת קידום גיוון ושייכות היא מיקרוסופט ישראל. בשנים האחרונות הטמיעה החברה שורה של פרקטיקות פורצות דרך, ביניהן:

  • גיוס יזום של עובדים מהחברה הערבית, האתיופית, בעלי מוגבלויות והקהילה הגאה
  • תוכניות מנטורינג ופיתוח מותאמות אישית למגוון אוכלוסיות
  • קבוצות תמיכה (ERGs) פעילות של עובדים מקבוצות שונות, ומועצת גיוון בהנהלת החברה
  • ציון חגים, אירועי תרבות ומורשת של מגוון העדות והקבוצות בחברה
  • שבוע גיוון ושייכות שנתי, הכולל הרצאות, סדנאות ופעילויות חווייתיות לכלל העובדים

כתוצאה ממדיניות זו, כיום כ-30% מהעובדים במיקרוסופט ישראל הם מהחברה הערבית, וכ-20% הם עולים חדשים. מגוון זה תורם לא רק לאווירה החברתית בחברה, אלא גם ליכולת לפתח מוצרים ושירותים המותאמים לקהלי יעד מגוונים.

לסיכום, גיוון ושייכות אינם עוד "באזוורד" ניהולי חולף, אלא צורך אסטרטגי וערכי הכרחי בעולם העבודה העכשווי. חברות המצליחות להטמיע תרבות מכילה ומגוונת בכל רובדי הארגון, הן אלו שייהנו מיתרון משמעותי בגיוס ושימור כישרונות, בחדשנות ובצמיחה עסקית בת-קיימא. מצד מועמדים ועובדים, בחינה ביקורתית של הגיוון והשייכות במקום העבודה היא מפתח לבחירת סביבה מעצימה, המאפשרת להביא לידי ביטוי את מלוא הפוטנציאל האישי והמקצועי. בעידן של שסעים חברתיים מתרחבים, מחויבות ארגונית אמיתית לערכי שוויון והכלה היא לא פחות מחובה מוסרית. בחברה מרובדת כמו החברה הישראלית, גיוון בתעסוקה הוא מפתח לניעות חברתית, לצמצום פערים ולחוסן לאומי. בד בבד, הוא גם התשתית ליצירת ערך כלכלי וחברתי משמעותי לארגונים ולמשק בכללותו. העתיד שייך לאלו שיעזו לחבק את השונות בכל מובניה - החל ברמת העובד הבודד, דרך צוותי העבודה, וכלה בחברות שלמות, שיהפכו את הגיוון והשייכות לחלק בלתי נפרד מהותן, מבפנים ומבחוץ.

אם אתה מעוניין במידע נוסף בנושא דרושים Mail Thumb

צור קשר ונוכל להמליץ לך בחינם על ספקים מובילים בתחום